AOTEAROA

het land van de lange lange witte wolk

Auckland5, 6, 7 en 8 september

Vanuit Sydney vlogen we naar Auckland. Daar overnachtten we in het enige hotel (Hyatt hotel) dat we vooraf hadden gereserveerd. We kwamen daar aan in een stortregen, ik zie ons nog onder de paraplu van het hotel door de stad lopen op zoek naar een eetgelegenheid, ons afvragend wat we in 's hemelsnaam te zoeken hadden in dit land aan de andere kant van de wereld. Maar de gezellige, knusse sfeer in het restaurantje gaf meteen weer een behaaglijk gevoel. We bleven hier 2 nachten, verkenden de stad, de haven, maakten al een beetje kennis met de kunst van de Maori's. In de haven lagen o.a. zeilboten die op enige manier met the American Cup te maken hadden, ook het winnende schip van 1995 lag daar te pronken.

Northland, 8, 9 en 10 september

De dag erna haalden we de huurauto en vertrokken naar het noorden, om Northland te verkennen. Een TomTom had de eerste onbedoelde omzwervingen kunnen voorkomen. De toen actieve kaartlezer navigeerde iets minder goed. Maar na een tijdje waren we echt op weg, hadden de juiste route te pakken en keken ontspannen om ons heen. Na een tijdje reed ons een auto voorbij met een veel te hoge snelheid. Terwijl we daar schande van spraken, kwam er ook een politieauto met zwaailicht en sirene aan. Net goed dachten wij, pakken die snelheidsovertreder. Maar toen....

Coromandel, 10, 11 en 12 september

De volgende dag zakten we weer af naar het zuiden. We weken af van de route die een paar dagen eerder in omgekeerde richting hadden afgelegd om in Matakohe naar het Kauri and Pioneer Museum  te gaan. We zagen hier hoe mooi kauri-hout is en wat een mooi materiaal de hars van de kauri's, kauri gum, is.  Er werden mooie sieraden van gemaakt.

Rotaroa,  12, 13 en 14 september

Vanuit Whitianga vertrokken we naar het zuiden met Rotaroa als eindbestemming. Rotaroa ligt aan de zuidoever van Lake Rotaroa. We vonden onderdak in een B&B in Ngongogataha dat aan de westoever ligt. The Waiteti  Lakeside Lodge was gelegen aan het meer, vanuit de kamer keken we op het water. De gastvrouw en gastheer waren zeer vriendelijk, maar dat voelde  een beetje benauwend.  We ontbeten bij hun in de huiskamer.  We namen op deze dag al een voorproefje op wat we de dag erna goed zouden gaan bekijken, namelijk de gevolgen van allerlei vulkanische activiteit.

Napier, 14, 15, 16 en 17 september

Vanuit Ngongogataha gingen we naar NapierDe weg naar Napier ging door grote bossen waar veel aan bosbouw, maar weinig aan herbeplanting werd gedaan. Grote stukken grond lagen braak. Na vier nachten B&B gingen we nu in een motel, heel goed.

Wanganui, 17, 18 september

De reis ging verder richting de westkust, naar Wanganui, ong. 190 km ten noorden van Wellington. Het landschap imponeerde door de uitgestrektheid, verlatenheid. Veel kleine plaatsjes waar je doorheen was voor je dat besefte.

Op weg naar Wellington, 19 september

Op deze reisdag  werd Jan gebeld met het verzoek naar Parijs te komen i.v.m. een vergadering bij Bunge vanwege een mogelijke fusie. Jemig, het zal toch niet aar zijn dat we nu al weer weg moeten!! Jan probeert het zo te regelen dat hij niet naar Parijs hoeft zonder Bunge te verliezen.

Wellington20 september

We wandelden langs de haven, verbaasden ons over de lange rij wachtenden voor het theater waar een tentoonstelling was van allerlei attributen die in films waren gebruikt, o.a. in de Lord of the Ring. We hadden het plan om het gebouw te bekijken omdat het nogal bijzonder zou zijn. Maar lang wachten in rijen ligt ons niet zo goed.

De overtocht22 september

Voor de overtocht gingen we nog even met de cabletrain naar boven waar ons een mooi uitzicht wachtte. Het weer was weer helemaal opgeknapt, de voorspellingen waren gelukkig niet uitgekomen. We konden op de Ferry zelfs buiten zitten en genoten van de overtocht. Jan kwam nog aan de praat met een Nieuw Zeelandse boer. Deze man woonde op het Noordereiland, was eigenlijk gepensioneerd en was op weg naar zijn zoon die op één van zijn vier boerderijen woonde en problemen had met zijn koeien vanwege de kou.
We overnachtten in Picton in een klein, sfeerloos hotelletje, maar met een heel mooi uitzicht over de haven.

Blenheim, 23 en 24 september,

Vanuit Picton reden we de de Marlborough Sounds in. We vervallen in herhalingen en herhalingen van herhalingen, wat een prachtige tocht, de ene mooie baai na de andere, idyllische plekjes, prachtig helder water, maar wat een bochtige weg, een hele klus voor Jan.
We hadden intussen in het telefoonboek gezien dat de broer van Hans Hertoghs woont aan de weg, de enige bijna, in de Marlborough Sounds.

lees verder>>>>>>>

Kaikoura, 25 en 26 september

De weg naar Kaikoura ging eerst nog langs een aantal winery's, daarna kwamen er meer bergen, waarvan in de verte enkele met sneeuw. Vanaf Wharanui ging de weg langs de kust. Het was een prachtige tocht. Ten zuiden van Rakautara was een sealcolony. Het waren volgens Jan wel 50 beesten, groot en klein. We hebben er tijden naar staan kijken, er gebeurde zoveel. Daarna reden we door richting Kaikoura.

Christchurch27 september

Christchurch, een stad Engelser dan Engeland. Het is een geplande Anglicaanse nederzetting, grotendeels ontsproten aan het brein van John Robert Godley. In de ochtend de botanische tuin bekeken, mooi ruim aangelegd, omsloten door de Avon waarop gepunterd werd. Jan zag daar wel een toekomst voor zichzelf weggelegd, punteraar op the Avon.

Dunedin, 28 en 29 september.

We reden van Christchurch naar Dunedin. Het was een regendag die we daarom maar gebruikten om de grote afstand af te leggen. Onderweg deden we een poging om pinguïns te zien, maar dé tijd om die beestjes te bekijken is tijdens the dusk, schemering, omdat ze dan terugkeren uit de zee. We waren er dus te vroeg. Daarna de Moeraki Boulders gezien, bijzonder hoor, die perfect ronde grote rotsen die daar op het strand liggen.

Te Anau30 september, 1 en 2 oktober

Vanuit Dunedin vertrokken we naar het zuiden om daarna naar het westen te gaan, de M1 en highway 94. We weken nog wel "even" van de geplande route af door naar een veel zuidelijker punt, Nugget Point, te rijden over een onverharde weg. In een baai daar dicht bij, Cannibal Bay, zagen we zeeleeuwen. Ze lagen daar op het strand, we waren er helemaal alleen met die beesten. Dit was een mooie ervaring.
Overnachting vonden we in Te Anau, heel leuk, met uitzicht op Lake Te Anau en de besneeuwde bergen erachter.

Queenstown, 3 en 4 oktober

Op de trouwdag van Pa en Ma vertrokken we uit Te Anau richting Queenstown. Het eerste deel van de reis konden we niet anders rijden dan eerst weer over de 94 richting Lumsden, bij Mossburn vervolgens over een ongenummerde weg naar Highway 6. Op deze Highway gingen we recht naar het noorden. Het weer was slecht was echt slecht; regen en kou. Er waren hoge bergen met pieken van over de 2000 m, maar waar? Niets van te zien!

Lees verder>>>>>

Naar en in Timaru, 5 oktober,

's Ochtends, 5 oktober, vertrokken we op tijd uit Queenstown, richting Cromwell. Zo kwamen we nog een keer langs het bungeejumpen. Gaandeweg daalde de temperatuur. Na Cromwell hadden we over de Highway 8 naar het noorden willen gaan, maar we zouden dan over de Lindis Pass, hoger dan 900 m, gemoeten, zonder sneeuwkettingen niet te doen en ook niet toegestaan.

verder lezen>>>>>

Akaroa, 6 tot en met 9 oktober

Na een lekkere nacht en ontbijt reden we richting Duvauchelle en wandelden we over het schiereiland. We aten daarna op de winery "the French Farm", een prachtig plekje waar we maar moeilijk weg konden komen. Na de lunch kwamen we langs de baai met daarin nog weer heel mooie beschutte inhammetjes. Dit alles had een prachtige, rustige sfeer. Wat is het hier mooi!

FIji Islands, Malolo, 10 tot 16 oktober,

Met de shuttle van het hotel gingen we naar het vliegveld. Jan kon gelukkig een stoel met extra beenruimte krijgen. We vertrokken te laat, en dat terwijl we maar 50 minuten overstaptijd hadden in Auckland. Tijdens de vlucht hadden we veel hulp van de stewardessen, het vliegtuig naar Figi werd geïnformeerd dat er passagiers te laat zouden zijn, we konden als eerste uitstappen.